Kommuner kan ta egenandel på hjemmebaserte tjenester og BPA. Kommunene bestemmer selv egenandelsatsene pr time og om det skal settes et øvre tak pr mnd. En undersøkelse gjort av NHF i 2025 viser at det er enorme forskjeller i egenandeler og at man kan betale opptil 11 000 kr for nødvendige tjenester, mens noen kommuner har fritatt BPA for egenandel. Mulighet for likestilling skal ikke avhenge av hvor du bor.
Hvorfor er dette viktig?
- BPA gir mulighet til å styre eget liv og egne prioriteringer. For mange er det en forutsetning for likestilling og samfunnsdeltakelse.
- Når man setter egenandeler på nødvendig assistanse, er det å pålegge funksjonshindrede en ekstra avgift på å leve det livet man bør kunne ta for gitt.
- Egenandel på nødvendig assistanse er en ekstra kostnad andre ikke har.
- Mange funksjonshindrede har flere utgifter og lavere inntekter enn befolkningen for øvrig.
- Egenandeler tar fra husholdningsbudsjettet som kunne gå til bolig, sparing, ferie og daglige gjøremål. Den økonomiske likestillingen mellom funksjonshindrede og andre svekkes. Noen må takke nei til nødvendige tjenester fordi de ikke har råd.
- Det er også et problem at kommuner beregner kostnadene feil, og dermed tar mer betalt enn de har lov til. NHF har dokumentert at noen kommuner gjør dette.
Mer informasjon:
- Norges Handikapforbund sin egenandelsundersøkelse 2025
- Egenandelsforskriften stiller krav til hvordan kommuner skal beregne sine egenandeler.
- Helsedirektoratet har foretatt en tolkning på utregning av egenandel
Utfordringer:
- Mens Egenandelsforskriften har klare krav til egenandel for kort- og langtidsopphold, er det svake krav til egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester utenfor institusjon. Egenandel kan ikke settes høyere enn selvkost, men flere kommuner regner selvkost uriktig.
- Egenandelsforskriftens §9 sier at “Egenandelen kan ikke settes høyere enn at vedkommende beholder tilstrekkelig til å dekke personlige behov og bære sitt ansvar som forsørger.” Det er imidlertid ingen veileder eller retningslinjer på hvordan dette skal vurderes eller hva som er riktig nivå.
- Det er ingen som har ansvar for å kontrollere at utregning av selvkost på tjenester gjøres riktig.
- At kommunene står fritt til å øke størrelse på egenandel på kort varsel gjør at brukere av tjenesten ikke har forutsigbarhet for utgiftene sine. En person opplevde i 2025 en økning av egenandel fra 2110,- til 5896 pr mnd. for samme tjeneste.
- At egenandel beregnes ut fra husstandens samlede inntekt gjør at mange får for høy egenandel til å betjene selv. Dette gjør at man selv ikke blir økonomisk selvstendig fra sin partner.
Løsninger
Så lenge BPA er en kommunal oppgave underlagt lov om helse og omsorgstjenester, må økonomisk likebehandling løses gjennom endring av Egenandelsforskriften. Forskriften må sette øvre tak for egenbetaling for alle, slik det allerede gjøres for personer som tjener under 2G. Til sammenligning har Stortinget innført makspris på egenbetaling for barnehager og deler av drosjemarkedet for å unngå urimelige forskjeller.
De fire første av de fem utfordringene som vi har beskrevet, kan løses felles med en maksimumspris. I tillegg vil ulempen med å bli beregnet av husstands inntekt fremfor egen, reduseres.
Hva må Stortinget gjøre?
Norges Handikapforbund mener at Stortinget bør starte med å fatte vedtak om følgende:
- Stortinget ber regjeringen øke grensen for laveste sats på egenandeler fra 2 til 3 G samlet inntektsgradert utgiftstak for praktisk bistand og opplæring.
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til endring av Egenandelsforskriften, som setter øvre tak på egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester utenfor institusjon.
- Stortinget ber regjeringen fremme forslag om makspris på egenandeler knyttet til brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og andre lignende tjenester.
- Stortinget ber regjeringen iverksette en undersøkelse for å avklare om kommunene gjør konkrete vurderinger av forsørgerbyrde, og evne til å dekke personlige behov, når egenandeler fastsettes for enkeltborgere, samt sikre at kommunene har plikt til å gjøre en slik vurdering.
- Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag for å forby prisstigning ut over ordinær lønnsvekst på kommunale tjenester knyttet til likestilling for funksjonshindrede.

