I to år har Reidar Wennevik i NHF Trøndelag prøvd å få PostNord til å gjøre utleveringsstedet i Steinkjer mer tilgjengelig for rullestolbrukere. Forslag om å sette opp en ringeklokke eller et telefonnummer på trappa for å komme i kontakt med personalet, har blitt avvist. Etter hvert sluttet PostNord å svare Wennevik.
NHF Trøndelag har også bedt PostNord om å levere pakker på døra uten kostnad til personer som ikke kan bruke utleveringsstedene deres, men ikke fått gehør for dette.
Det virker som at klagen til diskrimineringsnemda og medieoppmerksomheten fikk PostNord til å svare. Nå lover de (noe) bedring ved å sette opp en ringeklokke.
Til Trønder-Avisa sier PostNord at de er opptatt av at brukerne skal få mest mulig valgfrihet når det gjelder hvordan pakkene skal hentes. Og at det skal være enklest mulig.
Vi forventer derfor at PostNord ikke kun sier seg fornøyde med å sette opp en ringeklokke, men at de går inn for å gjøre selve lokalet tilgjengelig for alle. Kun på den måten kan de skape reell valgfrihet.
Dessverre er behandlingstiden i diskrimineringsnemnda lang, og vi vet at det kan ta lang tid før PostNord gjør sine lokaler tilgjengelige for alle. Derfor forventer vi, som etterspurt av NHF Trøndelag, at pakkene kjøres ut til dem som ikke kan bruke lokalene deres, kostnadsfritt.