Ruter har nå oppgradert sin informasjon om tilgjengelighet ved bussholdeplasser. I Ruter-appen kan du nå lettere vurdere hvor tilgjengelig en holdeplass er når du skal velge reiserute.
Kartlegging av holdeplasser
I løpet av de siste årene har Ruter kartlagt alle bussholdeplasser i Oslo og en del i Akershus. De har blant annet sett på kvalitet på ledelinjer og underlag, plattformbredde og helning, hvor enkelt det er å komme seg til holdeplassen og når holdeplassen sist ble kartlagt.
Du skal selv kunne tilpasse hvilken informasjon du ønsker å se, basert på dine behov og preferanser. Ut fra dette skal det blir enklere å vurdere holdeplassens tilgjengelighet.
Slik går du frem i Ruter-appen
1. Tilgjengelighetsinformasjonen er ikke noe du trenger å skru på – den vises
automatisk til alle.
2. Når du søker på en reise med buss, kan du lese mer om holdeplassen ved å trykke på
«Tilgjengelighet».
3. For å tilpasse informasjonen du ser om hver holdeplass, gå inn på profilen din og finn
«Tilgjengelighet» i menyen.
Målet med denne tjenesten er at flere skal kunne reise selvstendig og trygt. Siden tjenesten er ny, vil Ruter gjerne ha innspill. Dersom du har tilbakemeldinger du ønsker å formidle kan du kontakte ruter gjennom appen eller bruke kontaktskjema på kontakt.ruter.no.
Hva skjer med andre stasjoner?
T-banestasjonene er kartlagt av Sporveien, og Ruter jobber med å få denne informasjonen inn i appen. Trikkeholdeplassene er foreløpig ikke kartlagt, men Ruter har planer om å gjøre det.