Regionleder Karl Haakon Sævold er avbildet i en korridor. Han har brun dressjakke og lys skjorte, og ser alvorstynget rett i kamera med hendene samlet.

–  Jeg forutsetter at Ruter både lærer, som de selv sier at de gjør, men at de først og fremst handler. De må løse problemet med de manuelle rampene slik at rullestolbrukere skal kunne bruke busstilbudet på en likestilt måte, sier regionstyreleder i Norges Handikapforbund Oslo, Karl Haakon Sævold. Han kommenterer her saken om Rina Wesenberg fra Avisa Oslo 30. desember. Hun opplever stadig at bussen forsinkes grunnet snø som fester seg til rampen slik at bussdøren ikke lukkes. (Les hele saken her- obs for abonnenter)

Begrenser bevegelsesfriheten

‑ Som Rina Wesenberg påpeker fører problemet med rampene til at hennes bevegelsesfrihet blir begrenset og at hun av og til velger å bli hjemme. Flere av våre medlemmer forteller om det samme. De opplever at ubehaget de føler at de påfører andre er en viktig årsak til at de velger å ikke reise kollektivt. Flere medlemmer rapporterer også at de tidligere har meldt tilbake om problemene med bussrampene til Ruter. Noen forteller at de på enkelte avganger registrerer at de nye automatiske rampene heller ikke fungerer. Da må sjåførene ta i bruk de gamle manuelle rampene, forteller Sævold.

Barrierer

‑ Utfordringer knyttet til transport er en av mange barrierer som funksjonshindrede møter i sin hverdag. Undersøkelser viser blant annet funksjonshindrede som ikke bruker kollektivtransport opplever at de blir sittende mer hjemme enn de ønsker. De får ikke deltatt på det de ønsker, de har mindre kontakt med venner og familie enn de ønsker og de utsetter enkelte gjøremål som tannlegetimer og liknende. Derfor er det viktig hele tiden å jobbe systematisk og planmessig for å fjerne hindringer og bidra til at alle kan bruke kollektivtilbudet, sier Sævold.

Passiv tilnærming

‑ Jeg registrerer at Ruter beklager og at de mener at de skal «bli best i verden på tilrettelagt transport for alle». Det siste er en ambisjon vi deler, og der vi har et aktivt samarbeid med Ruter. Når Ruter samtidig ber publikum om «noe tålmodighet», så er det en for passiv tilnærming. Her forventer vi praktiske og konkrete tiltak. Bussene skal og må være for alle. Hele tiden, sier han.