Informasjon fra Ruter om buss for T-bane øst for Helsfyr

NHF Oslo har mottatt følgende informasjon fra Ruter som vi vil dele videre med våre medlemmer:

«Fra 18. mai til 3. september vil det kjøres buss for T-bane øst for Helsfyr. Nedenfor følger informasjon om selve avviket og tiltak vi gjør for å informere dere som reiser med oss.

Vedlagt finner dere kart (fase 1 og fase 2) for hvordan buss for T-bane kjører, samt flyer som blir delt ut (fase 1 og fase 2.)

Avviket er delt inn i to faser.

  • Fase 1 fra 18. mai til 29. mai.
  • Fase 2 fra 30. mai til 3. september.

Fase 1 fra 18. mai til 29. mai

I korte trekk:

På grunn av arbeid med ny skinnegang på Østensjøbanen kjører vi erstatningsbusser for linjene 1, 2, 3 og 4 mellom Helsfyr og Ellingsrudåsen/Bøler/Ryen. Fra 30. mai gjenåpner linje 4, mens bussene 2B, 2E og 3B fortsetter i hele sommer.

Les alle detaljer på ruter.no: https://ruter.no/avvik/t-banen-mai-2023/

Fase 2 fra 30. mai til 3. september

I korte trekk: På grunn av arbeid med ny skinnegang på Østensjøbanen kjører vi erstatningsbusser for linjene 2 og 3 mellom Helsfyr og Ellingsrudåsen/Bøler.

Les alle detaljer på ruter.no.

Helsfyr:

Hvordan orientere seg på Helsfyr:

  • Fra T-bane til buss: Ut fra T-bane-togene må man følge skilting mot bussterminalen, ikke Fyrstikktorget. Det vil være vektere på plattformen. Ut fra selve stasjonen må man følge til høyre og deretter skilting mot bussene. Oppe på plassen utenfor stasjonen vil det være vektere og personell som kan bistå med veien videre.
  • Fra buss til T-bane: Om man kommer med buss for T-bane må man følge skiltingen inn mot T-banestasjonen. Ut fra bussen må man holde til høyre og gå rett inn til inngangen til T-banestasjonen. Her vil det være vektere som kan bistå med veien videre.
  • Hjelpetelefon på Helsfyr: Dette er en telefon som personellet vil ha tilgengelig. Denne skal kun benyttes dersom noen har behov for å bli fulgt fra buss til T-bane eller omvendt. Vi gjør oppmerksom på at dette er en pilot (test) for denne type tjeneste, og må ikke benyttes som en informasjons-telefon eller lignende. Personellet er instruert i å alltid prioritere telefonen når den ringer. Nummeret til denne telefonen er: 412 61 369. Denne telefonen vil være betjent mellom klokken 07-18.
  • Rullestol på Helsfyr: Helsfyr er tilgjengelig for reisende i elektrisk rullestol. For reisende med manuell rullestol vil rampene kunne oppleves bratte, og man vil ha behov for følge. Vi oppfordrer derfor til å ta kontakt med personell via hjelpetelefonen på Helsfyr. Se informasjon om egen hjelpetelefon på Helsfyr lenger ned i informasjonen.
  • Under begge fasene vil to av de ordinære busslinjene på Helsfyr få endring av plattform: Bussene 21 og 66 flyttes fra Helsfyr plattform G til Helsfyr bru i Østensjøveien. PS! De er allerede flyttet dit grunnet anleggsarbeider ved bussterminalen.

Retning Mortensrud:

  • Vi gjør ekstra oppmerksom på at de som skal mot Mortensrud må bytte buss på Bøler i tillegg. Det kan derfor lønne seg å benytte det ordinære tilbudet for å unngå dette ekstra byttet. 

Informasjonstiltak og andre tiltak:

  • Reiseplanleggeren (RuterAppen og ruter.no) er oppdatert. Den vil gi beste reisetreff med dedikerte avviksbusser og øvrig kollektivtransport.
  • Ekstra personell: På Helsfyr, Ryen, Majorstuen (Majorstuen kun fase 1) og Bøler vil det være personell som skal hjelpe de reisende. De skal bistå med svar på spørsmål og være behjelpelige dersom noen trenger hjelp. NB! I enkelte perioder kan det være mange reisende, og de kan ha problemer med å gå fra vakten med det samme.
  • Vektere: På Helsfyr, Bøler, Majorstuen og Ryen (kun fase 1 på Ryen) vil det være vektere. De skal passe på at sikkerheten overholdes.
  • Hjelpetelefon på Helsfyr: Dette er en telefon som personellet vil ha tilgengelig. Denne skal kun benyttes dersom noen har behov for å bli fulgt fra buss til T-bane eller omvendt. Vi gjør oppmerksom på at dette er en pilot (test) for denne type tjeneste, og må ikke benyttes som en informasjons-telefon eller lignende. Personellet er instruert i å alltid prioritere telefonen når den ringer. Nummeret til denne telefonen er: 412 61 369. Denne telefonen vil være betjent mellom klokken 07-18.
  • Ekstra parkering på Ensjø: Det er satt av ekstra HC- parkering rett ved inngang fra Rolf Hofmos gate, for overgang til T-banenettet vestover derfra. Det vil være fem plasser.
  • Plakater, piler og bannere: På alle de berørte stasjoner og holdeplasser vil det være informasjon. Det er også plakater om bord i forkant og under avviket.
  • Helsfyr: det er fjernet sykkelstativer og landemerker som hindret fremkommeligheten.
  • Høyttalerinformasjon om bord på buss og T-bane.
  • Sanntidsinformasjon med informasjonsmeldinger på plattformer i T-banenettet.
  • Kundeundersøkelse vil gjennomføres i flere omganger gjennom avviket.
  • QR-koder: Det er lagt til QR-koder på plakater og bannere der det er noe avstand fra T-bane til buss.
  • Avisannonser (digitale, trykket.)
  • Spesialtransport: Det er mulig å ringe inntil tre timer før man skal reise for å bestille spesialtransport. Telefonnummeret som benyttes er 952 58 000. Det vil utvises skjønn ved bestilling. Det vil i praksis si; trenger man å reise i området Helsfyr-Ellingsrudåsen-Mortensrud-Bergkrystallen er det sannsynlig at drosjen kjører helt frem. Dersom man trenger å reise lenger vestover enn Jernbanetorget, vil man være forberedt på å reise videre derfra med T-bane eller annen kollektivtransport.
  • Kundeservice telefon 177 skal benyttes for alle spørsmål, tilbakemeldinger og klager om reisen.

Flere fra Ruter vil være til stede på overgangsstedene de første dagene for å hente erfaring og justere og forbedre informasjonsopplegget ved behov. Dersom du opplever særlig utfordringer som du mener vi kan forbedre, ber vi deg ta kontakt med den du har mottatt e-posten fra i din organisasjon. Så vil vedkommende ta dette videre med oss i Ruter.

Det blir en utfordrende periode for alle reisende denne sommeren, og håper på forståelse for dette.

Vi håper erstatningstilbudet med busser og tilhørende informasjonstiltak vil være til god hjelp.

Til slutt vil vi anbefale alle å beregne ekstra tid når man skal reise.»