To hender som skriver på et tastatur.

Vet du egentlig om tekstene, bildene, lenkene og dokumentene du deler er tilgjengelig for alle? Vi har samlet noen tips og retningslinjer for hvordan du enkelt kan gjøre innholdet du deler mer universelt utformet.

I Norge har vi et regelverk som sier at nettsider og digitalt innhold skal være universelt utformet. Dette gjelder både private og offentlig virksomheter, lag og organisasjoner. De tekniske kravene skal være en innebygd del av programmene og publiseringsløsningen man bruker, og er mest relevant for nettredaktører og utviklere. Andre krav påvirker derimot måten hver og en av oss deler informasjon på.

Slik bidrar du til mer universelt utformet innhold

Bilder

Skriv inn alternativ bildetekst (alt-tekst) til bildene dine. Den muligheten finner du blant annet hos WordPress, Facebook og Instagram ved å trykke ”rediger bilde” etter det er lastet opp. Eventuelt kan du skrive synstolkning under bildet.

Lurer du ofte på hva og hvor mye du skal skrive? Alt-tekst eller synstolkning skal være beskrivende og ikke for langt. En god regel er å tolke det som er relevant for inntrykket du får av bildet. Du kan gjerne synstolke med navn, hvis du tenker at leseren vet hvem de er, hvis ikke holder det med for eksempel ”3 styremedlemmer”.

Om bildet også fungerer som en lenke, skal både hvor lenken går og motivet på bildet beskrives.

Les mer om synstolkning på Blindeforbundets nettsider.
Les mer om universell utforming av bilder og grafikk på Difis nettsider.

Fargevalg og kontraster

Ha tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn, og husk at farger ikke skal brukes som eneste meningsbærer, da vi oppfatter farger ulikt. I tillegg er noen farger og svake kontraster vanskelig å se på en mobilskjerm i sterkt sollys.

Bruk gjerne farger for å formidle viktighet og funksjonalitet, men husk å bruke det sammen med et ikon eller tekst.

Les mer om universell utforming og fargebruk på Difis nettsider.
Les mer om universell utforming og kontraster på Difis nettsider.

Tekst og struktur

Ha en god tekststruktur og skriv enkelt og forståelig for å få med deg så mange lesere som mulig gjennom teksten. Bruk overskrift, ingress, mellomoverskrifter, forskjellige avsnitt og gjerne lister der det er naturlig.

For deg som legger ut innhold på nettsider:
Mange med skjermleser skumleser gjennom teksten ved å først plukke ut overskriftene. For at skjermleseren skal forstå hva som er mellomoverskriftene er det viktig å bruke overskriftsnivåene innebygd i publiseringsløsningen du bruker, fremfor å markene overskriftene med kun større og fetere skrift.

Les mer om universell utforming av tekster på Difis nettsider.

Lenker

For at alle skal kunne se hva som er lenker, må de være markert med mer enn bare farge. For eksempel understreking av lenketekst, gjerne i kombinasjon med farge.

For mange er det viktig å vite hvor lenken fører før man velger å trykke på den. Anbefalingen er at lenketeksten er fullt beskrivende. Dette skaper god brukervennlighet for de som bruker skjermleser og velger alternativet om å kun lese opp lenkene på siden. Og lenker du til en nettside, et Word-dokument eller en PDF? Skriv det i parentes bak om det ikke kommer frem i teksten.

Les mer om universell utforming av lenker på Difis nettsider.

Video

Alle videoopptak med lyd skal være tekstet. Eventuelt kan du legge ved en tekstbeskrivelse av det relevante lydinnholdet.

For at tekstingen skal være universelt utformet må dette tas med:

  • Dialogen.
  • Hvem som snakker hvis det ikke er mulig å forstå ut fra bildene alene. For eksempel om den som snakker ikke er synlig i videoen.
  • En eventuell fortellerstemme.
  • Beskrivelse av viktige lyder som ikke er tale. Som lydeffekter, musikk, latter og lignende.

Les mer om universell utforming av video på Difis nettsider.

Gratis e-læringskurs

Ønsker du å lære mer om universelt utformet innhold? Da anbefaler vi deg Difis e-læringskurs som du finner lenke til her. Kurset er gratis og finnes i en kortversjon rettet mot skribenter som varer i 30 minutter, og i en versjon som er rettet mot nettredaktører som varer i 45 minutter.

Difis gratis e-læringskurs om universell utforming (uu.difi.no).

Mer utfyllende informasjon om universelt utformet innhold finner du på disse nettsidene:

 

Illustrasjonsbilde: Damian Zaleski/ Unsplash