Hva gjør jeg med hjelpemidler i koronakrisen? Vi har samlet nyttig informasjon her.

Samleside Nav

Nav har laget en samleside som oppdateres fortløpende, med informasjon om hvordan hjelpemiddelsentralene preges av korona-situasjonen.

Åpningstider

For å bidra med å dempe spredningen av koronaviruset holder hjelpemiddelsentralene stengt frem til 15. april. Det vil derfor ikke være mulig å møte opp fysisk på hjelpemiddelsentralene uten egen avtale. Dette gjelder også bilsentre. Deres ansatte som kan jobber nå fra hjemmekontor.

Saksbehandlingen gjennomføres som normalt og du kan kontakte din hjelpemiddelsentral på telefon.

I tillegg tilbyr Nav konsultasjoner på video. Les mer om hvordan du kan gjennomføre et videomøte med Nav her.

Tjenester og tilbud

Alle brukermøter, kurs, utprøvinger og opplæring i bruk av hjelpemidler er utsatt eller avlyst. I tillegg vil ikke-kritiske oppgaver nedprioriteres i tiden som kommer.

Utlevering av hjelpemidler vil i stor grad gå som planlagt, men det kan ta litt lenger tid enn normalt.

Reparasjon

Sentralene samarbeider med kommunene og leverandørene om reparasjoner og service, og blir gitt utfra kapasitet.

Underskrift på skjemaer

Kravet om at søker må skrive under på skjemaer i hjelpemiddelsaker fjernes frem til 1. mai og gjelder:

  • Søknad om hjelpemidler
  • Bestilling av hjelpemidler (bestillingsordningen)
  • Hjelp til vurdering og utprøving
  • Kommunens underskrift ved utlevering av hjelpemidler

Unntaket er saker som krever tillatelse og godkjenning fra for eksempler huseier, styret eller arbeidsgiver. Her må underskrift fremdeles gis.

NAV Bilsentre

NAV Bilsentre har begrenset alle fysiske møter til det som er helt nødvendig. Publikumsmottak og utprøvingslokaler er stengt, og alle utredninger og utprøvinger både på bilsentrene, ute hos bruker og hos ombyggere er avlyst.

Bygging av gruppe 2 saker og spesialutstyrssaker vil fortsatt gjennomføres. Bilene bygges som forespurt/tilbudt, slik at bilsakene ikke stopper opp.

Saksbehandling inntil forhåndsvedtak fattes, drosjerekvisisjoner, reparasjoner og periodisk ettersyn går som normalt.

På grunn av at de ikke kan gjennomføre utprøvinger før 15. april, blir det heller ikke bestilt nye biler.

Når det gjelder utlevering av biler;
Trafikkstasjonene er stengt, men de har gitt dispensasjon for visning og godkjenning av nye NAV biler slik at det kan gjennomføres. Tinglysning og underskrevet gjeldsbrev må fremdeles være på plass før utlevering.

Bilombyggerne holder sin drift i gang så langt de klarer. De forholder seg til retningslinjene fra Folkehelseinstituttet for å bidra med å begrense spredningen av koronaviruset. Dersom billeveransene stopper opp er de forberedt på å permittere teknikere.

Aktivitetshjelpemidler og reparasjon. Hvem får i 2020?

Rammen til aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år er brukt opp for 2020, og det vil ikke bli innvilget nye aktivitetshjelpemidler til de over 26 år før 2021, opplyste Nav den 18. Mars.

Når det gjelder tildeling av aktivitetshjelpemidler for 2020, har Nav tidligere informert om at det er datoen for når søknaden blir mottatt i Nav sine systemer som gjelder. 24. mars fikk vi ny beskjed fra Nav rundt dette og det er nå vedtaksdatoen som gjelder.

Dette betyr at fra og med 18. mars vil ikke søknader på aktivitetshjelpemidler godkjennes, uavhengig av når søknaden ble mottatt.

Aktivitetshjelpemidler vil fortsatt bli reparert.

Les mer  om aktivitetshjelpemidler på Nav sine sider her.

Nyttige lenker

Vår egen samleside med relevant informasjon om hvordan disse koronatider påvirker funksjonshemmedes liv, tjenester og assistansetilbud finner du her.

Har du spørsmål som du ikke finner svar på her?

Send oss gjerne en melding, så skal vi undersøke om vi finner informasjon om det du lurer på.

Vi følger personopplysningsloven. Alle opplysninger vil bli lagret på en sikker måte, og vil ikke være tilgjengelige for uvedkommende.
Klikk her for å lese mer om personvern i NHF